SN vWvO Tweeluik site

Knopen

Knopen zijn natuurlijk handig bij allerlei dingen: het optuigen van een zeilboot, het bouwen van een pionier-object, of gewoon als je iets vast moet maken. Bovendien, knopen horen gewoon bij Scouting, dat weet toch iedereen?!?

 

Platte knoop

De platte knoop ken je al: hij staat op het installatieteken van Scouting, als symbool: een touw wat de vereniging aan elkaar bindt. Natuurlijk wil je die knoop ook zelf kunnen leggen.

Deze knoop gebruik je om twee touwen van gelijke dikte aan elkaar te maken. Handig dus als een touw waarmee je aan het pionieren bent te kort is, dan maak je er gewoon nog een aan vast. De knoop heet immers niet voor niets platte knoop: hij is erg plat en dus zit hij niet erg in de weg in een constructie.

Zo maak je de platte knoop: neem de twee uiteinden, en doe de linker over de rechter, en dan er achterlangs en onderdoor. Daara doe je het uiteinde wat nu rechts zit over het linkerstuk, en weer achterlangs en onderdoor. Kijk maar naar de tekening.

 

Schootsteek

De schootsteek gebruik je ook om twee touwen aan elkaar vast te maken, maar in speciale gevallen: om een dun en een dik touw aan elkaar te maken, of om een touw vast te maken aan een lus (waar je verde niet mee kan knopen). Of als er erg veel kracht op de knoop komt te staan.

 

De Mastworp

Deze knoop gebruik je om een touw vast te maken aan een mast of andere paal. Je zal verderop zien dat hij ook gebruikt wordt als basis bij het pionieren.

Je kunt de mastworp op twee manieren leggen. Manier 1 is erg makkelijk: je maakt twee lussen in het touw, legt de lussen op elkaar, maar wel zo dat de uiteinden tussen de lussen terecht komen, en dan schuif je de knoop om de paal heen.

Het nadeel van deze eerste methode is dat hij erg lastig wordt als je niet bij de bovenkant van de paal kunt, bij een boom of mast bijvoorbeeld. In dat soort gevallen zal je de andere methode moeten gebruiken. Hierbij draai je het touw om de paal heen en je laat het zich zelf op één plek kruisen. Dan maak je nog een lus om de paal heen, en het uiteinde steek je tussen de twee lussen. In beide gevallen eindig je met twee lussen, en twee uiteinden die tussen de lussen klem zitten; daar haalt deze eenvoudige knoop z'n stevigheid vandaan.

Pionieren

Pionier is de kunst om met hout en touw allerlei constructies te maken. Dat kan bijvoorbeeld een tafel zijn, maar ook een vlot, een brug of een complete toren.

Zo'n constructie bestaat uit een aantal sjorringen, dat zijn een soort knopen die de palen bij elkaar houden. Bij elk van de sjorringen geldt, dat je ze stevig moet aantrekken. Als de knoop of de palen kunnen schuiven, kan je nooit een stevige constructie krijgen.

 

Kruissjorring

De meest eenvoudige, en waarschijnlijk ook vaakst gebruikte sjorring is de kruissjorring. Deze gebruik je om twee palen dwars op elkaar vast te maken, of natuurlijk een balk aan een boom of zo. Je begint een kruissjorring met een mastworp, liefst op de dragende paal, onder de plek waar de sjorring moet komen. Daarna maak je drie slagen om de balken heen zoals op bovenstaande tekeningen te zien is. Zorg er daarbij voor dat de touwen netjes naast elkaar komen te liggen, ze hoeven elkaar nergens te kruisen.


Daarna komt het 'woelen': je trekt het touw een aantal keer stevig om de slagen van de sjorring heen, zodat het goed vast komt te zitten. Aan het eind leg je weer een mastworp, waarbij je goed op moet letten dat het touw strak gespannen blijft. Je kan het dus ook met z'n tweeën samen doen.

Driepootsjorring

Deze sjorring gebruik je om palen met elkaar te verbinden die later in een gespreide stand moeten komen te staan. De sjorring moet dus een beetje kunnen scharnieren, maar moet toch stevig zijn. Om deze sjorring te maken leg je eerst de drie palen neer naast elkaar. Pas als hij af is, zet je de driepoot overeind. Ook hier begin je weer met een mastworp, en dan draai je het touw in achtjes een paar keer tussen de palen door, gevolgd door een paar woelingen, en aan het eind weer een mastworp.

FacebookTwitter