Artikelindex

SN vWvO Tweeluik site

Geheimschrift

Soms wil je er voor zorgen dat niet iedereen jouw bericht kan lezen. Dan gebruik je natuurlijk geheimschrift. Het is dan wel erg handig om een goede afspraak te maken over welk geheimschrift je gaat gebruiken. Hier zijn een paar ideeën voor geheimschriften, en een paar methodes die bij Scouting veel gebruikt worden.

 

Welpen-geheimschrift

Dit geheimschrift wordt (in diverse versies) bij alle Nederlandse Welpen- en Dolfijnengroepen gebruikt. Wel handig natuurlijk als je eens iets wilt schrijven wat de bevers niet snappen.

Hier zijn twee versies van dit geheimschrift, we zullen ze allebei wel eens gebruiken.

Versie 1:

 

Versie 2:

 

Elke letter geef je aan met het hokje waar hij in staat, eventueel met puntjes om het 2e en 3e vierkant aan te geven. Dus a = A, en l = L (want er staat een stipje in, dus kijk in het vierkant met één stip).

En wat staat hier (1e versie): welp zyn is fyn

PS: zie je hier gewone tekst, dan heb je het lettertype nodig. Download dat hier:

Alfabet van Bambilië

Dit is het geheimschrift van de Kabouters, het Scouting-spel voor groepen met alleen meisjes. Eigenlijk heel makkelijk, want elk tekeningetje is de eerste letter van dat ding.

PS: zie je hier gewone tekst, dan heb je het lettertype nodig. Download dat hier: Bambiliaans alfabet

a = a (appel)

b = b (boom)

c = c (cent)

d = d (domino)

e = e (eend)

f = f (fles)

g = g (golf)

h = h (hark)

i = i (iglo)

j = j (jas)

k = k (kat)

l = l (limonade)

m = m (maan)

n = n (naald)

o = o (oog)

p = p (pijl)

q = q (-)

r = r (raam)

s = s (ster)

t = t (trap)

u = u (uil)

v = v (vlag)

w =w (wiel)

x =x (-)

y = y (ijs)

z = z (zon)


Letter-geheimschriften

Geheimschriften zijn makkelijk te maken door letters te verwisselen, bijvoorbeeld door de letters te verschuiven, of door het alfabet achterstevoren te gebruiken. Je schrijft dan 2x het alfabet op, de eerste keer normaal, en daaronder in de andere volgorde. Om een bericht te coderen, zoek je de letter in het bovenste alfabet, en je vervangt hem door de letter die daar onder staat. Ontcijferen werkt natuurlijk precies andersom.

 

Voorbeeld 1: omgekeerd alfabet:

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

Z Y X W V U T S R Q P O N M L K J I H G F E D C B A

Dus wat staat hier dan: wrg rh tvsvrn ?

 

Voorbeeld 2:

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

W X Y Z A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V

Cijfer-geheimschrift

Eigenlijk werkt dit het zelfde als met letters: je vervangt elke letter door een getal, bv A = 1 t/m Z = 26, maar een andere afgesproken volgorde kan natuurlijk ook.

5 9 7 5 14 12 25 11  8 5 12 5 13 1 1 12  14 9 5 20  13 15 5 9 12 25 11  !!

 

Letter-volgorde

Weer een andere methode is om de letters steeds in groepen van 5 te verdelen, en dan per groep in omgekeerde volgorde op te schrijven, bijvoorbeeld: 'jan gaat naar school' wordt in groepjes van 5: 'janga/atnaa/rscho/ol' en dus wordt het bericht in code: 'agnajaantaohcsrlo'.

Andere geheimschriften

Natuurlijk kan je nog veel meer geheimschriften bedenken, en dat zullen we ook vast wel doen, bv een speciaal riddergeheimschrift in een ridder-kamp, of iets wat op Arabisch lijkt als dat het thema is.

Misschien wel leuk om zelf een geheimschrift te bedenken wat je alleen aan je beste vrienden vertelt!

FacebookTwitter