ROT13

Een van de oudste codes: alle letters zijn het halve alfabet, dus 13 plaatsen, opgeschoven. Coderen en decoderen gaat op dezelfde manier. Schrijf het alfabet op, verdeeld over 2 regels, zodat de M de laatste is van de eerste regel, en de N dus onder de A komt. Vervang nu elke letter in je bericht door de letter die er boven (of onder) staat, en je hebt de gecodeerde versie. En als je precies hetzelfde doet met de gecodeerde versie, heb je het oorspronkelijke bericht weer terug.

 

Codeersleutel:

a b c d e f g h i j k l m
n o p q r s t u v w x y z

Computertaal

 

 

In dit geheimschrift worden cijfers, letters en allerlei leestekens door elkaar gebruikt. Elke regel bestaat uit vijf symbolen of karakters. Komt in een regel een cijfer voor dan geeft dit cijfer aan welk symbool we van de regel moeten nemen. Staat er geen cijfer in een regel, dan dienen we het eerste symbool te nemen.

Voorbeeld:
4HTGQ
ERGKY
3THUV
QEW2N
2ILMW
HJMQ3

Sudoku

Los een Sudoku op waarin een hokje of een paar hokjes speciaal gemarkeerd zijn. Uit deze puzzel komt dus een getal, geen zin, maar dat kan natuurlijk heel handig zijn om bv de code van een kluis mee te verbergen, of een kompasrichting of zo iets, wat met een getal is aan te geven.

Hier op onze site kan je een programma vinden om sudoku's te maken en op te lossen, dus die kan je dan uitprinten of kopieren als onderdeel van je code.

 

 

FacebookTwitter